Marcelo Manucci My career and perspective


Marcelo Manucci

My research has been dedicated to the human aspects of the production process. I started out more than ten years ago working in strategy. In this conceptual development, I articulated principles of complexity sciences to develop a new model of management. I have designed methodologies and tools to deal with unstable contexts. The dynamics of a new historical moment led me to examine the processes of change in organizations. Lately, my research focuses on the dynamics of emotions as a platform from which to adapt to the demands of unprecedented new contexts. This entire journey is deployed in more than a dozen tools and models, software for project management, two evaluation tests, and a board of management for change processes. As an international consultant, I have developed strategic processes for products, services, corporate ties, and cultural transformations in different types of businesses, civil organizations, and government sectors. Besides my work as a consultant, I am a professor at several universities in Latin America and Spain, teaching postgraduate modules in strategy, leadership, and change processes.

Educational background

Doctorate in Communication Sciences. Psychologist with post-graduate in Cognitive Neuroscience and training in Systemic Therapy and Psychodrama. Post-graduate training in Marketing, Corporate Image, Communication and Advertising.

Professional expertise

Management of transformation in human systems: a model based on a map of emotions. Management of uncertainty: a model based on decisions in complex systems. Addressing unstable contexts: design model based on three dimensions of development.

books in Spanish

Mapas de la Complejidad

Incertidumbre, estrategia y liderazgo. Editorial Académica Española. 2012.

Contingencias

Cinco desafíos de cambio para una nueva década. Grupo Editorial Norma. 2010.

Impacto corporativo

Diseñar estratégicamente para contextos inestables. La Crujía ediciones. 2008.

La estrategia de los cuatro círculos

Diseñar el futuro en la incertidumbre del presente. Norma Grupo Editorial. 2006.

Atrapados en el presente

La comunicación, una herramienta para construir el futuro corporativo. CIESPAL. Quito, 2005.

Comunicación Corporativa estratégica

De la persuasión a la creación de realidades compartidas. SAF Grupo. Bogotá, 2004.


Academics development

Teacher in several universities, among which are:

  • Pontificia Universidad Javeriana (Colombia)
  • Universidad del Salvador (Argentina)
  • Universidad del Rosario (Colombia)
  • Universidad San Antonio de Murcia (España)
  • Universidad de las Américas (Ecuador)
  • Universidad del Valle de México (México)
  • Universidad Católica Argentina
  • UCES (Argentina)
  • Universidad de San Pablo · ECA (Brasil)
  • Universidad del Norte (Colombia)
  • Universidad San Francisco (Ecuador)
  • CIESPAL (Ecuador)
  • Universidad Peruana de Ciencias aplicadas (Perú)
  • Universidad Sergio Arboleda (Colombia)
  • Central Missouri State University (Missouri, EEUU)

Academic books in Spanish

Participation in anthologies:

  • De la persuasión a la gestión de símbolos. En: “Comunicación Organizacional. Perspectivas y abordajes”. CIESPAL. 2005.
  • El DirCom entre la incertidumbre y la acción. "Master DirCom. Los profesores tienen la palabra". Joan Costa. 2005.
  • Entre la cultura y la tecnología. Entornos virtuales para el crecimiento corporativo en contextos inestables. En AA. VV. “Cultura y Gestión para el cambio”. CIESPAL. 2006.
  • Herramientas de comunicación para construir resultados. En “Comunicación estratégica”. CIESPAL. 2006.
  • De los Medios a los símbolos. En AA. VV. “Apuntes DirCom”. Editor: Juan José Larrea. DIRCOM. Buenos Aires 2008.
  • Modelo de Comunicación Organizativa. En Pérez Rafael, Massoni, Sandra. “Hacia una teoría general de la estrategia”. Editorial Ariel. Madrid, 2009.
  • El final de las certezas el principio de la estrategia. En “DirCom estratega de la complejidad”. Joan Costa. Universidad Autónoma de Barcelona. 2009.
  • O treinamento das organizações para as contingências. En "A comunicação como fator de humanização". São Pablo. 2010.